dinsdag 11 maart 2014

Gezond eten en lekker naar buiten…

het eten zonder suiker bevalt ons nog steeds goed! Ook de kinderen lijken hun draai goed te hebben gevonden, een rijstwafel met smeerkaas, wat fruit of een paar zoute stokjes, ze vinden het allemaal prima. Heel af en toe heeft vooral Giulia het er moeilijk mee, die is echt van de appelmoes, rijst met boter en suiker, yokidrank en snoepjes. Maar ze doet het heel knap! We zijn echt trots op alle vier.

Zelf vinden we het eigenlijk niet eens zo moeilijk, we maken veel meer zelf, wat we al wel deden, maar nu nog meer. Zo maakte ik als lekkers voor het weekend bij de thee, pure 70 % chocolade met powerfruit wat ik kocht bij een delicatessenwinkel. Allerlei zaden en gedroogde vruchten. Heerlijk, een stukje ervan bij je warme thee. Dat is niet moeilijk genieten hoor!


Wat ik wel lastig vond is dat ik erg van bakken hou, en ook onze kinderen verkiezen eigen baksels boven die van de bakker. En daar zit met suikervrij echt een probleem, de dingen die ik uitprobeerde werden niet echt wat we ervan hoopten. En als je al je ingrediënten dan bij elkaar optelt, is het best erg jammer dat het niet lukt wat je bakt. Nu heb ik een prijzige pot kokosbloesemsuiker gekocht. En daarvan heb ik voor het eerst iets heerlijks kunnen bakken, een brownies. Waar iedereen hier zo dol op is! De 225 gram suiker uit het recept heb ik vervangen door 200 gram van de kokosbloesemsuiker. We vonden het niet verschillen, nou ja, wel natuurlijk het idee dat je geen slechte suikers binnen krijgt. Dit is echt een opsteker! We bakten eerder ook wel door de week, nu bak ik 1 keer in het weekend. Dus evengoed krijgen we al veel minder suikers binnen. Het blijft natuurlijk wel suiker, en koek is niet een levensbehoefte maar om te genieten, en een extraatje is het wel fijn dat ik zelf iets kan bakken. Suikervrij eten, het valt ons mee. Echt, het geeft veel meer energie, veel meer bewuste keuzes die we maken. En Arnoud en ik vallen er bij af. Dat is niet het eerste doel maar geeft wel aan dat het goed is.


En ook het gewone eten laat in ieder geval ons beseffen dat het belangrijk is om gezonde keuzes te maken. Zo maakte ik een salade zonder sla, maar met chinese kool, appel, komkommer, een dressing van yoghurt, mosterd, en een lepel mayonaise. Met wat peper en zout op smaak gebracht, en ik had er garnalen in, Arnoud en Eileen namen hamblokjes. Echt genieten, helemaal omdat we in het zonnetje zaten te smullen…. Wij hebben nu niet het idee dat we er iets voor moeten laten..eerder dat we er meer van genieten!

En dan de kippen erbij in de tuin, rondscharrelend op zoek naar wormen, we konden fijn opladen, afgelopen weekend!
fijne week verder allemaal! Willemien


Geen opmerkingen:

Een reactie posten